Vinterträning för onda leder

Blogginlägg från 5 november 2014




Nu börjar vintern komma till Åredalen.  Kallare temperaturer, snö och halka brukar vara faktorer som drabbar våra artroshundar extra hårt. Vi får många nya hundar i poolen under vinterhalvåret och det är just dessa faktorer som lockar fram artroser som annars klarat sig ganska bra. Kylan är sämre för lederna, det blir stelt och kallt, hunden spänner sig för att hålla värmen och spänningar kring leden kombinerat med en inflammationsprocess kan vara ganska smärtsamt. Halkan är en annan orsak. Då underlaget är halt måste hunden spänna sig mer när den går för att slippa halka. Gången blir stel och rörelserna inskränkta. Detta bidrar också till spänningar och minskad rörlighet i lederna. Det är inte helt ovanligt att hundarna halkar till och sträcker sig... Och sist så har vi snön. Underbara, vackra snö som vi här är så beroende av och visst finns det oändliga möjligheter att motionera i snön men sanningen är den att motionen blir ganska enformig och monoton. Det blir oftast i skidspåret, antingen med lös hund eller i sele alternativt blir det promenader i skoterspåren. Motionen som annars utövas på sommaren är mer varierande och hunden ges möjlighet att röra sig fritt i varierad terräng på ett helt annat sätt. Denna ensidiga motionsform i kombination med mörkare tider och kortare promenader gör ofta att många hundar tappar en del muskelmassa under vinterhalvåret. Minskad muskelmassa är inte uppskatta av en artrosdrabbad led som behöver så mycket muskler som möjligt för att kunna bära upp kroppen ordentligt.

Men nu är det så här, vi lever och bor här och våra hundar har artros. Så därför tänkte jag nu ge några tips på vad vi kan göra för att försöka lindra besvären och försöka upprätthålla en varierad träning även när snön är som djupast.

1) Höga benlyft Gå i lite djupare snö. Variera er promenad i skoterspåret med att ta några minuter i djupsnön och sedan upp i skoterspåret igen. Hunden ska inte skutta eller galoppera fram (risken för felbelastningar är då stor och träningen gör mer skada än nytta) utan skritta, max trava. Detta kan man behöva träna på och verkar det omöjligt så börja med lite mindre snö, upp till knäna på hunden är en ganska bra nivå. Har du en frisk och stark hund så börja på 5 min x 3 och öka med någon minut i veckan (6 min x 3 osv). Annars avläser du hunden. Blir den trött efter 1,45 min så börjar du din träning där. 

2) Simma i snön När vi har fått ny snö som är så där underbart lätt och luftig, då är det perfekt att jobba stenhårt med hela kroppen. Snön bör vara så djup att den når upp på hunden rygg. Hunden ska skritta, max trava fram. Den får ej hoppa, skutta eller galoppera. Risken för felbelastningar är då stor och träningen gör mer skada än nytta. Tidsrekommendationen är den samma som ovan. Titta på din hund! Ta tid och vila när den blir trött. Rätt utförd är detta en mycket ansträngande träning.

3) Undvik hala underlag  Leta reda på en vägkant, gå i lite djupare snö, låt hunden välja tempo. Allt för att hunden skal slippa spänna sig eller halka.

4) Gräva och klättra Använd snöhögarna runt omkring dig. Släng ut en näva hundmat eller godis och låt hunden jobba i lugn och ro. Godisletande i snöhögen stimulerar till rörelse och utmanar kroppen samtidigt som nosen får jobba. Ett annat roligt alternativ är att gräva ner något värdefullt (godis, tuggben, mössa) i snöhögen och låta hunden först leta reda på vart det ligger och sedan gräva fram det. Lite kallare aktiviteter för husse och matte men jätte kul för hunden!

5) Massage Massage är